Abstract:
This article examines theoretical principles of Origen’s biblical hermeneutics and
some fundamental features of his scientific method for the explanation of the scriptural
text. In discussing the conceptual ground of biblical hermeneutics, the author focuses
on the originality of the great Alexandrian’s cognitive model, contrary to that of Greek
Philosophy, predominantly of Platonism, by which he was strongly influenced. The
essential peculiarities of Origen’s scholarly thinking are presented as: a) a drastic agnostic
point in regard to a mere intellectual quest of mind; b) the relationship of logical-
discursive reasoning with biblical evidence as an alternative method of thinking to
philosophy; c) biblical evidence as a true premise for attaining the truth through scholarly
reasoning. Furthermore, Origen is considered to have played a highly important
role in the development of allegorical interpretation of the Bible established in the
Alexandrian theological tradition. Although Origen follows his predecessors in acknowledging
the significance of historical and moral interpretations of the biblical
narrative, his consistent adherence to the Transcendent results in the construction of
allegorical metaphysics in a systematic manner. The paper also dwells on the idea of
the veiled truth of the Scripture, the reception Paul’s ‘shadow’ theology, being based
on Christological economy of revelation, and the novel system of the Christian metaphysics
of language constructed by Origen.
After outlining the common conceptual ground, the discourse briefly turns to some
main themes which illustrate the techniques of the Alexandrian’s scholarly hermeneutics:
‘equivocality’ and ‘paradox’, multiplication of the object and its perigraphy, the
biblical language and an articulation of a biblical interpreter.
The author of this paper maintains that in his enterprise to corroborate the records
of faith by constructing a scholarly doctrine, Origen not only founded biblical hermeneutics,
but also constructed the first systematic exposition of the Christian faith – that
is, Christian reflexive theology.
ორიგენეს ღვთისმეტყველებაში მნიშვნელოვნად აისახა ბერძნული ფილოსოფიის, განსაკუთრებით კი პლატონური მოძღვრების გავლენა. მიუხედავად ამისა, ალექსანდრიელი მოაზროვნის ღვთისმეტყველება, ბერძნულ ფილოსოფიურ ნააზრევთან შედარებით, ძირეულ სიახლეებს გვიჩვენებს. შეიძლება ითქვას, რომ ორიგენე პრინციპულად გაემიჯნა ფილოსოფიის სააზროვნო მეთოდს და შექმნა ახალი შემეცნებითი სისტემა, რომელიც აზროვნების ორი განსხვავებული ტიპის – რელიგიური მოწმობისა და ლოგიკურ-დისკურსიული მსჯელობის შეთანხმებას ეფუძნება. ორიგენეს მიხედვით, ქრისტიანმა ღვთისმეტყველმა ბიბლიური ნარატივის გასაგებად ლოგიკურ- დიალექტიკურ მსჯელობას უნდა მიმართოს, რომლის მეშვეობითაც ის დაასაბუთებს, რომ ღვთის წვდომა კაცობრივ გონებას მხოლოდ საეკლესიო რწმენის დებულებებთან თანხმობაში შეუძლია. ორიგენეს აზრით, აზროვნების ამ მოდელს უპირატესობა აქვს ლიტონი ფილოსოფიური დისკურსის წინაშე, რადგან ეს უკანასკნელი მსჯელობის წანამძღვრად რწმენით მოწმობას არ იღებს, რის გამოც აზრთა უსასრულო მონაცვლეობის საფრთხის წინაშე დგას. ალექსანდრიელი ღვთისმეტყველის განზრახვამ, რწმენის კანონი მეცნიერული მოძღვრების შექმნით გაემყარებინა, ქრისტიანული რწმენის სისტემურ გადმოცემას ანუ ქრისტიანულ ღვთისმეტყველებას დაუდო სათავე.