Abstract:
Education is no longer viewed as critical only to the economic and social development of a country – in a
globalized world, its impact extends to the international arena. International aid agencies, therefore, have a
stake in ensuring that developing countries take the necessary steps to provide education to their citizens.
Donors can support efforts by developing countries to reduce such obstacles as regulatory and administrative
barriers, fees and financial requirements, corruption in public administration, socio-cultural attitudes and lack
of key business services.
In general, the patterns of international financial assistance to Georgia demonstrate the coherence with
the major reform priorities of the country, Improving the quality of education and vocational training remains
key to increasing the skills of the labor force and raising potential output in the medium term. Georgia is
currently implementing the Unified Strategy of Education and Science (2017-2021) and the Strategy of
Vocational Education and Training (2013-2020). The strategies are based on the principle of lifelong learning
and aim at achieving a high level of accessibility and quality of education at all levels.
The Ministry of Education and Science of Georgia, with the support of the development partners, started
actively working on the unified strategy and action plan for education and science for 2022-2032 that also
includes the new TVET strategy (2021-2025). The unified strategy for 2022-2032 will be the main policy
document of the Ministry, which will cover all areas of the education system: pre-school education, general,
vocational and higher education, adult education and science.
Donors should provide technical assistance and capacity building targeted at supporting the formulation of
competition policy and strengthening institutions responsible for enforcing competition law. A great deal of hard work on the part of donors and governments has gone into the development of the education sector
plans. In this context, the government needs to take charge of the development agenda to utilize donor
support strategically.
This article traces the role donors have played in the development of national education policies and
reform agendas over the decades. It also identifies key turning points at the national and international levels
that have led to the introduction of new initiatives or a change in the direction of donor support.
Description:
1. იაკობაძე მ. (2019). უმაღლესი განათლების დაფინანსების უცხოური გამოცდილება და
საქართველოს პრაქტიკა, გვ 9
2. მაჩაბელი გ. (ივლისი 2020). განათლების სახელმწიფო პოლიტიკა და რეფორმების სტრატეგიული
დაგეგმვა. განათლების პოლიტიკის დაგეგმვისა და მართვის საერთაშორისო ინსტიტუტი.
3. ჯოჯუა. ნ (2020). უმაღლესი განათლების როლი და ფუნქცია ქვეყნის ეკონომიკური და
სოციალური განვითარებისათვის, ეროვნული თავდაცვის აკადემია.
4. ჩახაია ლ. (2020). უმაღლესი განათლებისა და კვლევის დაფინანსება და და ფინანსური
მართვა.
5. საქართველოს ნებაყოფლობითი ეროვნული ანგარიში, 2020
6. ფინანსთა სამინისტრო, 2020 წლის კვარტალური ეკონომიკური მიმოხილვა, გვ.7
7. საერთაშორისო სავალუტო ფონდი თანამშრომელთა ანგარიში ქვეყნების შესახებ 2020 (მე-7
გადახედვა)
8. მსოფლიო ბანკი, ბოლოდროინდელი ეკონომიკური სიახლეების მიმოხილვა
9. ბიზნესის წარმოების ინდექსი, 2020
10. საქართველოს სტატისტიკის ეროვნული სამსახური. www.geostat.ge
11. საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრო
www.mes.gov.ge;
http://mes.gov.ge/uploads/files/ganatlebaprezentacia.
pdf?fbclid=IwAR2PcFjVIDMDK14BGKiS610KWFnNvpZqdfpUkwmuYMybhN47-PGIhIWdR7M
12. Heritage.org 2020 ეკონომიკური თავისუფლების ინდექსი
13. საქართველოს სტატისტიკის სამსახური, 2021 წლის სტატისტიკა ცხოვრების დონის שესახებ
14. მთავრობის დადგენილება №238, 1 ივნისი, 2015.
15. მსოფლიო ბანკი, ბოლოდროინდელი ეკონომიკური სიახლეები მიმოხილვა
16. მსოფლიო ბანკი, ქვეყნების ახალი კლასიფიკაცია שემოსავლის დონის მიხედვით: 2019-2020
ש . 17 რომის ეკონომიკა, ავტორთა კოლექტივი, თსუ,თბილისი, 2016 წ, 160 გვ.
18. დევიდ ნ. უეილი. ეკონომიკური ზრდა. თბილისის უნივერსიტეტის გამომცემლობა – 2016 წ.
(წიგნი ხელმისაწვდომია თსუ ეკონომიკისა და ბიზნესის ფაკულტეტის ბიბლიოთეკა שი), 297 გვ.
19. Jones, P. W. (1999). Globalisation and the UNESCO mandate: Multilateral prospects for educational
development. International Journal of Educational Development, 19(1), 17-25.
20. Little, A. W. (1996). Globalization and educational research: Whose context counts? International Journal
of Educational Development, 16(4), 427-438.
21. Alexis H. (April 2020). Global education sector urged to face pandemic challenges together. Daily global
newspaper.
22. Private higher education establishments in Europe — the present condition and prospects of
development / [ed. by Jozef Szablowski]. — Bialystok, 2005. — 220 p.
23. https://ka.wikipedia.org/wiki/%E1%83%91%E1%83%9D%E1%83%9A%E1%83%9D%E1%83%9C%E1%83%
98%E1%83%98%E1%83%A1_%E1%83%9E%E1%83%A0%E1%83%9D%E1%83%AA%E1%83%94%E1%83%A
1%E1%83%98
24. https://www.lbcnews.co.uk/uk-news/cambridge-university-announced-move-to-hold-allle/?
fbclid=IwAR1p0ooCcl8_g6Z11hePtN76aaQcgl611P5jAY64T8m-3zC0PpzwIVJncDU
25. https://forbes.ge/blogs/saqarthvelo-globaluri-konkurentunarianobis-reitingshi/
26. https://www.radiotavisupleba.ge/a/25376568.html